Heb je ooit geprobeerd om de kofferbak van je auto met slechts één vinger op te tillen? Hoe komt het dat je een zwaar stuk metaal en glas met zo weinig kracht kunt optillen? Het antwoord, als je het nog niet wist, ligt in die slimme zuigerachtige scharnieren die het deksel aan beide kanten ondersteunen. Ze worden gasveren (of gasdempers) genoemd en ze maken ons leven op allerlei manieren een stuk makkelijker.

Als je op dit moment op een bureaustoel zit, zit er waarschijnlijk een gasveer onder je lichaam. Laat de hendel los en je zult voelen (en waarschijnlijk ook horen) dat het gas in de veer wordt samengeperst als de zitting zachtjes naar beneden valt. Gasveren hebben ook tal van andere toepassingen. Hierover vertellen we je meer in dit blog.

Waarom hebben we gasveren nodig?

Je kofferbak zou heel zwaar zijn om te tillen als er geen gasveren in zaten. En als je het deksel zou loslaten, zou het op de carrosserie van je auto klappen, wat waarschijnlijk veel schade zou veroorzaken. Nu konden we een normale metalen veer op het deksel plaatsen, maar dat zou niet zo veel helpen. Het zou een zeer stijve en zware veer moeten zijn, dus het zou een enorme inspanning vergen om het deksel hoog in de lucht te tillen. Hoe hoger je hem opgetild hebt, hoe moeilijker het zou worden om hem verder op te tillen. Met het deksel volledig geopend, wordt de veer zo ver uitgerekt dat hij weer recht naar beneden trekt.

Hoe werkt een gasveer?

Een gasveer is een beetje als een sterke versie van een fietspomp, alleen is het gevuld met stikstofgas onder druk (het belangrijkste bestanddeel van de lucht om ons heen) en olie en volledig afgesloten zodat ze niet kunnen ontsnappen. Het gas zorgt ervoor dat de veer energie kan opslaan, terwijl de olie de beweging van de zuiger dempt (vertraagt en verzacht) en zorgt voor smering. Net als bij een fietspomp is er een nauwsluitende zuiger gemonteerd op een stang die heen en weer kan schuiven in een cilinder (gemaakt van zwaar staal, niet van licht plastic zoals bij een fietspomp). Duw op een gasveer en je forceert de zuigerstang en zuigerstang in de cilinder en dit comprimeert het gas. Stop met drukken en laat los en de druk van het gas duwt de zuiger er weer uit. Tot nu toe klinkt dat als een fietspomp, maar het werkt op een andere manier. Anders dan bij een fietspomp kan het gas in de cilinder van de ene kant naar de andere kant van de zuiger toe of om de zuiger heen stromen als deze heen en weer beweegt. Hoe dit precies gebeurt, verschilt per gasveer; meestal heeft de zuiger een of meer gaten of kleppen in de zuiger. Als de zuiger nu door het gas kan bewegen, zou je kunnen denken dat hij het gas helemaal niet comprimeert. Maar vergeet niet dat de hele cilinder volledig afgedicht is. Als de zuigerstang in de cilinder zit, neemt hij de ruimte in beslag die het gas voorheen in beslag nam. Met andere woorden, wanneer een gasveer volledig wordt ingedrukt, heb je het gas in de cilinder samengeperst met een hoeveelheid die gelijk is aan het volume van de zuigerstang. Als de zuigerstang vrijwel de hele cilinder in beslag neemt, kun je zien dat het gas flink wordt samengeperst. De gasdruk kan zeer hoog zijn, meestal tot ongeveer 170 keer de normale atmosferische druk.