Door de jaren heen zien we grote verschillen qua vraag naar auto’s; tegenwoordig moeten de auto’s steeds groter zijn, het liefst als SUV of Cross-over. Toch zien we bepaalde auto’s steevast in de top 10 bestverkochte auto’s staan. In onderstaand overzicht vertellen we je over 3 auto’s die het door de jaren heen erg goed hebben gedaan in de verkooplijsten.

Volkswagen Golf – 30 miljoen

Nadat Volkswagen uit de as van de Tweede Wereldoorlog op de rug van de Kever en Kombi was opgestaan, wist VW dat het tijd was om de oude luchtgekoelde Kever met pensioen te laten gaan en te vervangen door iets meer van zijn tijd en iets wat minder herinnerd aan de tijden van het nationaalsocialisme.

Terwijl BMW de 3 Serie bouwde, ging de Volkswagen Golf naar buiten luchtgekoeld en kwam er dwars gemonteerd, inline viercilindermotoren, waterkoeling en voorwielaandrijving. En daarbij perfectioneerden ze bij Volkswagen de sjabloon van de hatchback voor de familie, zoals de Renault 4 die naar voren bracht. En dat is nu juist het geheim – Volkswagen was niet de eerste die een hatchback bouwde, noch een snellere hatchback, maar ze brachten ze allebei tot de Golf het standaardantwoord op bijna elke vraag werd. Heeft u een auto nodig? Golf. Hebt u een gezinsauto nodig? Vijfdeurs Golf. Heeft u een snelle auto nodig? Golf GTI.

Tot nu toe hebben we alleen maar behandeld wat de Golf goed maakt, in plaats van interessant. En daar ligt het echte geheim van het echte succes van de Golf – het bracht echt rijplezier voor de massa. Ja, een Corolla is net zo betrouwbaar, comfortabel en redelijk geprijsd, maar de Golf biedt u nog één ding extra: rijplezier.

Fiat 124 – 20 miljoen

Ja, als je het kunt geloven – 20 miljoen 124s. Maar dit is Fiat, nota bene, een bedrijf dat de ruggengraat is geworden van de triomfantelijke technologische revolutie in Italië – en misschien, zou je kunnen betogen, het land zelf.

Maar het belangrijkste aan de 124 was, dat het meer auto was dan nodig. Je zou kunnen zeggen dat Fiat dat punt van verschil creëerde om meer auto’s te verkopen. En je zou kunnen zeggen dat het absoluut werkte, maar er waren geen verliezers in dat scenario. We kregen een vrij hoogtoeren motor, geavanceerde vering en moderne remmen. Fiat kreeg het voor elkaar om 20 miljoen van deze wagens te verkopen. Tevens slaagden ze erin om een deal te sluiten met landen van de Sovjet-Unie om de winst te delen van zo’n 14 miljoen lada’s die gebaseerd waren op het 124 model. Om nog maar te zwijgen over de fantastische 124 Spider!

BMW 3-Serie – 14 miljoen

Het is moeilijk voor te stellen wat voor een enorme taak het geweest moet zijn voor BMW om een opvolger van de 2002 serie te maken. De 2002 serie bevorderde BMW’s reputatie als leverancier van auto’s die het opnam tegen de grotere namen in de auto-industrie. Grappig om te realiseren dat BMW nu zélf een grote speler is. Dit succes van BMW is mede te danken aan het feit dat de 3 serie net zo onbescheiden en onsportief was als zijn voorganger.

De 2002-serie loopt al 11 jaar, maar de 3-serie loopt al sinds 1975 erg goed en geeft nog geen tekenen van stoppen. Elke generatie van de 3 serie is bij uitstek een sportsedan bij uitstek waardoor elke andere fabrikant meteen de status van uitdager krijgt. Wil je zelf ook een keer in deze mooie sportauto rijden? Dan kun je bij sommige bedrijven deze huren. Ook andere sportwagens zijn beschikbaar, zo kun je bij bijvoorbeeld Passion Without Limits zelfs een ferrari huren.