We bevinden ons in tijden van hoge, voortdurend veranderende klantverwachtingen. Dit maakt het des te belangrijker voor bedrijven om hun eigen klantimago regelmatig te evalueren en indien nodig aan te passen. 

Alleen op deze manier kunnen ze erin slagen om bestaande en potentiële klanten gericht aan te spreken en op de lange termijn te behouden. Dit geldt zowel voor retailers als leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven. Om deze reden willen we crm-software voor autoverhuurbedrijven hieronder nader bekijken. Ten eerste moet echter worden gedefinieerd wat CRM-software eigenlijk is. 

Wat is CRM? 

De drie letters “CRM” zijn de afkorting voor “Customer Relationship Management”; klantrelatiebeheer of klantenservice. CRM verwijst naar de consistente oriëntatie van een bedrijf of organisatie op haar eigen klanten. Deze gerichte focus op de eigen klantenkring gaat ook gepaard met een zekere noodzaak voor het systematisch ontwerpen van alle klantrelatieprocessen. 

CRM-software stelt bedrijven in staat om al deze processen digitaal in kaart te brengen. Binnen de oplossing kunnen ze ook worden beheerd, geoptimaliseerd, gestroomlijnd of, in sommige gevallen, zelfs geautomatiseerd. Tegelijkertijd fungeert het CRM-systeem als een database voor alle klantinformatie.

Functies van een CRM-software 

Klantrelatieprocessen strekken zich meestal uit over meerdere afdelingen. Dit betekent dat een CRM-systeem ook functies van verschillende bedrijfsgebieden moet bundelen. 

Niet alle functies zijn echter altijd vereist. In plaats daarvan moeten bedrijven zich bij het zoeken naar een geschikt CRM-systeem richten op die oplossingen die hun eigen CRM-processen volledig in kaart kunnen brengen. Omdat elk bedrijf uiteindelijk wordt gekenmerkt door individuele processen, variëren de eisen sterk van bedrijf tot bedrijf. Toch zijn er enkele fundamentele overeenkomsten die bedrijven van dezelfde omvang bijvoorbeeld hebben. Software voor het MKB profiteren bijvoorbeeld meestal van CRM met een beperkter scala aan functies dan grote, internationaal actieve bedrijven.

Branchespecifieke CRM-software 

De brancheaffiliatie van het bedrijf heeft echter ook een aanzienlijke invloed op de vereisten voor een geschikt CRM-systeem. In de financiële sector moet bijvoorbeeld rekening worden gehouden met tal van documentatievereisten. Als deze gedeeltelijk kunnen worden nageleefd door geschikte softwaregebaseerde automatiseringen, wordt de administratieve inspanning aanzienlijk verminderd. 

E-commercebedrijven daarentegen moeten de online activiteiten van hun eigen klanten onder de loep nemen. Een geschikte CRM-software voor bedrijven op dit gebied moet daarom worden gekoppeld aan hun eigen website of.dem respectievelijke webshop. Op deze manier worden alle belangrijke klantgegevens zonder mediastoringen naar een centrale locatie verzonden en daar beheerd en geëvalueerd. 

Kenmerken van een CRM voor autoverhuurbedrijven 

Autoverhuurbedrijven hebben ook specifieke vereisten voor adequate CRM-software. Hoewel dit geen klassieke e-commercesector is, wint ook hier een overeenkomstige online aanwezigheid aan belang. 

Uw eigen website 

Bedrijven hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om meer te weten te komen over het respectieve wagenpark, prijzen of actuele aanbiedingen en promoties via de bedrijfswebsites van autoverhuurbedrijven. Sommige bedrijven bieden klanten en geïnteresseerden ook de mogelijkheid om de beschikbaarheid van bepaalde voertuigen op de gewenste datum te controleren. 

Boekingsportalen 

Door een boekingsprotaal te integreren, hebben klanten ook de mogelijkheid om een voertuig te reserveren dat ze buiten kantooruren willen reserveren. Het gehele proces kan online worden uitgevoerd en vereist geen telefonisch overleg. Om ten volle gebruik te kunnen maken van de via de website gegenereerde gegevens, moet in ieder geval een naadloze informatiestroom tussen de website en het CRM-systeem worden opgezet. 

Sociale media 

Hetzelfde geldt voor sociale netwerken. Ook zij worden steeds relevanter in een ondernemende context. Leads kunnen worden gegenereerd via sociale netwerken en via conventionele bedrijfswebsites. Tegelijkertijd hebben autoverhuurbedrijven de mogelijkheid om rechtstreeks met hun eigen klanten te communiceren en gerichte, doelgroepgerichte marketing te exploiteren en advertenties te plaatsen. 

Klantenbestand 

In een centraal klantenbestand wordt alle belangrijke informatie over de betreffende klant bijgehouden aan de softwarekant. In zijn eenvoudigste vorm bevat het klantenbestand in eerste instantie alle belangrijke stamgegevens zoals naam, adres of bankgegevens. Daarnaast kan echter ook de gehele contactgeschiedenis op dit punt worden opgebouwd en kan deze op elk gewenst moment via het systeem worden opgeroepen. Hierdoor ontstaat een completer totaalbeeld van de individuele klant. 

Zelfs medewerkers die nog niet in contact zijn geweest met een specifieke klant kunnen zich binnen enkele seconden up-to-date brengen en persoonlijk voor de klant zorgen. Last but not least vermindert een digitaal klantendossier ook de administratieve inspanning. Als de klant al in het systeem is opgeslagen, hoeven persoonsgegevens niet opnieuw te worden ingevoerd bij de volgende voertuigverhuur. 

Conclusie: Het juiste CRM-systeem voor autoverhuurbedrijven 

Bedrijven in alle sectoren kunnen profiteren van het gebruik van een CRM-systeem. Om dit te doen, moet de oplossing echter ook zijn ontworpen om aan de behoeften van het respectieve bedrijf te voldoen. Als dit het geval is, krijgen bedrijven een 360° beeld van hun eigen klanten met behulp van CRM-software en kunnen ze hen daarom interessantere aanbiedingen doen en hen meer persoonlijke ondersteuning bieden. Uiteindelijk komt dit niet alleen het bedrijf zelf ten goede, maar ook de eindklant. 

Het gebruik van adequate, branchespecifieke CRM-software kan dus uiteindelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het concurrentievermogen van een bedrijf.