Auto’s zijn voor veel mensen een luxeobject. Zeker als het gaat om auto’s die men met 0 kilometers op de teller koopt bij een officiële en erkende autodealer. In dat geval wordt er doorgaans veel geld betaald voor een nieuwe auto en dat betekent ook dat de klant hoge eisen stelt aan de kwaliteit van de auto. Er mag helemaal niets verkeerds mee aan de hand zijn en daarom is het transport van deze gloednieuwe auto’s zo belangrijk. Om het transport te volgen, volgen we een zojuist bestelde nieuwe Seat Ibiza.

Uit de fabriek

De auto’s van het merk Seat worden gefabriceerd in het oostelijk deel van het Iberisch schiereiland, nabij het welbekende Barcelona ligt de plaats Martorell. Hier staat de Seat fabriek waar circa 8.000 man aan personeel verantwoordelijk is voor het ontvangen van de nieuwe order en de auto in elkaar zetten. Als de auto’s gereed zijn en van de lopende band af komen worden ze tijdelijk opgeslagen in een ruimte vlak bij de fabriek.

Op het transport

Eens in de zoveel tijd komt er een transportbedrijf met een of meerdere vrachtwagens naar de fabriek om de bestelde auto’s naar hun bestelling te brengen. De auto’s hebben nagenoeg geen kilometers op de teller en dat willen de dealer en de klant graag zo houden! Dus worden de auto’s al dan niet met behulp van aluminium oprijplaten op het transport gezet. Vaak worden de auto’s ook nog afgedekt om te voorkomen dat de zon, het licht en het stof ook maar enige minimale schade kunnen aanrichten aan de nieuwe wagen.

Bij de dealer

Als de vrachtwagen de fabriek in Spanje verlaten hebben ze een lange rit voor de boeg. Het transport rijdt langs de Middellandse zeekust en moet daarna over de Pyreneeën heen. Daarna legt het kilometers af op de snelweg omringd door Franse heuvellandschappen. Eenmaal de grens over bij België en Nederland en de auto wordt binnen korte tijd afgeleverd bij de dealer.